De vastgoedvragen: Tegen welke kost kan ik de verplichte documenten bij de verkoop van mijn woning aanvragen?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Je wil jouw woning verkopen. Voordat je jouw huis op de vastgoedmarkt kan zetten, moet je een aantal verplichte documenten aan potentiële kopers kunnen voorleggen. Wij hebben alle nodige attesten voor jou in een handige lijst samengevat. Daarna bespreken we elk document één voor één en leggen we uit bij wie, en tegen welke kost, je het document kan bemachtigen.

Een overzicht van alle administratieve kosten

Wie alle verplichte documenten nog moet aanvragen, rekent best op een administratieve kost van minimum 400 euro. Hieronder vind je de lijst van alle verplichte documenten en hun administratieve kost terug.

  1. Keuring van de elektrische installatie: 100 tot 150 euro
  2. Energieprestatiecertificaat (EPC): 125 tot 250 euro
  3. Bodemattest: 52 euro
  4. Kadastraal plan: tussen 5 en 10 euro
  5. Postinterventiedossier: 0 euro (indien van toepassing reeds in bezit)
  6. Stedenbouwkundig uittreksel: tussen 30 en 100 euro (afhankelijk van gemeente)

Keuring van de elektrische installatie

Iedereen moet de elektrische installatie van zijn woning om de 25 jaar laten keuren. Als je momenteel geen (geldig) keuringsrapport hebt, ben je verplicht een keuring te laten uitvoeren voordat jouw woning verkocht kan worden. Wie kan voor zo’n document zorgen? Elke elektricien kan in principe een keuring voor jou laten uitvoeren. Gemiddeld kost dat zo’n 100 tot 150 euro.

Energieprestatiecertificaat

Het woord Energieprestatiecertificaat zal je weinig tegenkomen. De meeste sites en documenten gebruiken liever de verkorte versie: het EPC. Het EPC geeft aan hoe energiezuinig jouw woning is. Het certificaat wordt opgesteld door energiedeskundigen. Via kadaster.be kan je bijvoorbeeld zo’n deskundige vinden. Zonder een EPC kan je jouw woning ook niet verkopen. Het is trouwens verplicht om in elk zoekertje van jouw woning de EPC-waarde te vermelden. Een EPC kost doorgaans 125 tot 250 euro om aan te vragen.

Bodemattest

Dit document informeert de koper wat de bodemkwaliteit is van de grond waartoe de woning behoort. Wie zo’n document wil aanvragen, moet daarvoor bij de Vlaamse overheidsinstantie OVAM zijn. De kostprijs bedraagt zo’n 52 euro.

Kadastraal plan

De volgende documenten op onze lijst: het kadasterplan en kadastraal uittreksel. Je kan er de grondoppervlakte terugvinden. Ook zie je de constructies die op de grond staan. Tenslotte wordt er op basis van het kadaster een kadastraal inkomen berekend die door de overheid gebruikt wordt om jouw jaarlijkse belasting te berekenen. Je kan het kadaster online raadplegen. Het kadastraal uittreksel kan je aanvragen via www.myminfin.be. Afhankelijk van hoeveel extra informatie je opvraagt over andere eigenaars, de buurt … kost dit tussen de 5 en 50 euro.

Postinterventiedossier

Huizen die gebouwd zijn na 1 mei 2001 zijn verplicht een postinterventiedossier bij te houden en te overhandigen aan de nieuwe kopers. Wat staat er in zo’n dossier? In principe alles wat gebeurd is tijdens de bouw van de woning. De Vlaamse overheid wil zo dat nieuwe kopers of ingehuurde aannemers precies weten wat er in de woning al is gebeurd. Wie stelt zo’n dossier op? Dat gebeurt door de aannemer zelf of een veiligheidscoördinator. Je bezit dus al reeds over dit document en hoeft het niet meer aan te vragen.

Stedenbouwkundig uittreksel

Dit uittreksel kan je via de gemeente bemachtigen. Wat staat er in dit document? Allerlei termen zoals voorkooprecht, de vergunningen, overstromingsgebied en de bestemming van de woning die je verplicht bent op immosites zoals Immovlan in te vullen. De kostprijs van dit document is afhankelijk van gemeente tot gemeente. Zo betaal je in Lommel bijvoorbeeld 60 euro voor het aanleveren van dit document. Hou voor de zekerheid hier rekening met maximaal 100 euro administratiekosten.

Zie je al deze administratieve kosten niet zitten? Bobinvest koopt alle soorten vastgoed in Limburg en het nabije Vlaams-Brabant. Wij regelen en betalen alle administratie. Interesse? Ontdek hier onze voordelen.

Immotips ontvangen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief 

en ontvang ons GRATIS e-book.

Deze blogposts
interesseren jou misschien ook